Kaitavimas

Kaitavimas
Kaitavimas

Kaitavimas – tai absoliučios laisvės pojūtis. Jėgos aitvaru gali tiesiog keliauti jūros pakrante iš taško A į tašką B, raižyti bangas, atlikti aukštus šuolius ar išdarinėti sunkiai suvokiamus triukus. Jėgos aitvarą galima panaudoti ir sausumoje su kite-bagiais ar kite-riedlentėmis, žiemą su slidėmis, snieglente ar pačiūžomis. Viskas ko reikia – vėjas.

Kaitavimo sportas nereikalauja išskirtinio fizinio pasiruošimo ar ištvermės. Net ir fizinių jėgų nereikia daug, svarbiausia yra technika, kuri išlavinama praktikuojantis ir gerai leidžiant laiką vandenyje.

Visuomenėje yra susidariusiu nuomonė, kad kaitavimas labai pavojingas sportas. Kaitavimo sporto pradžioje taip ir buvo: kaitų saugumo sistemos buvo netobulos arba išvis neegzistavo, nebuvo kaitavimo instruktorių, iš kurių būtų galima mokytis, niekas nežinojo, kad jėgos aitvarą reikia pakelti vėjo lango krašte, o ne vėjo jėgos zonoje, todėl šio sporto pradininkai turėdavo įvairių, kartais skausmingų, nuotykių. Dabar viskas yra žymiai paprasčiau ir saugiau.

Vis dėlto, kaitavimas yra ekstremalus sportas ir jei praktikuojamas neatsakingai, gali būti pavojingas.

Greičiausias, saugiausias, maloniausias, dažnai ir pigiausias būdas išmokti kaituoti yra kartu su kaitavimo instruktoriumi. Geras instruktorius turi būti, rūpestingas, kantrus, atsakingas ir išmanyti bei vadovautis pedagoginiais principais.

Kaitavimo kursai

Kaitavimas Lietuvoje

Lietuvoje kaitavimas yra gan populiarus sportas, kiekvienais metais pritraukiantis vis naujų kaitavimo entuziastų. Nieko nuostabaus, nes nors vėjuotų dienų vasarą norėtųsi daugiau, visgi kaitavimui sąlygas turime puikias.

Mokymuisi kaituoti, ar mėgstantiems lygaus vandens kaitavimo vietas, sunku būtų surasti geresnę vietą nei Kuršių marios. Bangų mėgėjai džiaugiasi Baltijos jūra. Gyvenantys toliau nuo pajūrio ir turintys kantrybės laukti vėjo (pajūryje dažniau būna vėjuota), kaituoja ežeruose, mariose. Kaitavimo vietų pasirinkimas Lietuvoje tikrai platus.

Nereiktų pamiršti ir žiemos, jei gamta dosni sniego, tikras malonumas lėkti per purų sniegą su snieglente ar slidėmis, juolab kad kalnų Lietuvoje nėra.

Kaitavimas Svencelėje

Kaitavimas svencelėje
Kaitavimas Svencelėje

Svencelė – ko gero žinomiausia kaitavimo vieta Lietuvoje. Tai puiki vieta kaitavimui, su idealiai lygia pievele jėgos aitvaro paruošimui ir pakėlimui, plačiu krantu išėjimui į vandenį ir toli nuo kranto mažu gyliu.

Svencelėje veikia daug kaitavimo mokyklų, dirba kaitavimo įrangos parduotuvės, yra galimybė užsisakyti nakvynę konteinerinio tipo nameliuose, pavalgyti ar atsigerti ten veikiančiame restorane.

Kaitavimo teorija

Nors mokytis kaituoti rekomenduojame tik su instruktoriumi, žemiau pateikiama kaitavimo teorijos santrauka (aprašomos ne visos dėstomos temos). Ją perskaičius, kursų metu bus lengviau įsiminti bei suprasti dėstomą medžiagą, dėl to mažiau laiko praleisite krante mokydamiesi teoriją, daugiau laiko liks praktiniams užsiėmimams vandenyje.

Vėjo stiprumas, kryptis ir vėjo lango teorija

Vėjo stiprumo bei krypties prognozę galima rasti internetiniuose tinklalapiuose: www.windguru.cz, www.windy.com ir kt. Prognozę geriausia patikrinti keliuose šaltiniuose. Taip pat galima įsigyti nešiojamą vėjo greičio matuoklį, vėjo stiprumo pasimatavimui kaitavimo vietoje.

Vėjo stiprumas

Kaitavimas yra galimas tik esant vėjui, kuris turi būti tam tikros krypties ir stiprumo. Mokiniai mokomi prie 5–10 m/s stiprumo vėjo, kai nėra didelių gūsių. Savarankiškai pradėjusiam plaukioti pradedančiajam kaituotojui, pasirinkus tinkamo dydžio jėgos aitvarą, saugiausias vėjas būtų 6–9 m/s.

Vėjo stiprumo pasimatavimui galima naudoti nešiojamą vėjo greičio matuoklį. Naudojant tokį įrenginį, reiktų įvertinti, kad priklausomai nuo vietovės, vandenyje vejas gali būti stipresnis nei krante.

Apytikslį vėjo stiprumą galima nustatyti ir pagal aplinką (bangas, plevėsuojančias vėliavas, linkstančius medžius ir t.t.). Jei vandenyje matoma daug bangų su baltais purslais vėjo stiprumas jau siekia 6 m/s arba daugiau.

Vėjo kryptis

Vėjo krypties nustatymas yra būtinas, kad suprastume ar vieta tinka kaitavimui, kad galėtume pasirinkti tinkamą vietą jėgos aitvaro paruošimui ir saugiai pakelti jėgos aitvarą vėjo lango krašte.

Vėjo krypties nustatymui pasinaudojame:

  • plevėsuojančios vėliavos kryptimi;
  • iš delno pučiamos smėlio kryptimi;
  • klausa: sukamasi į vėją, kol vėjo garsas pradedamas vienodai girdėti abejose ausyse, tai ir bus kryptis, iš kur pučia vėjas.

Tinkama vėjo kryptis kaitavimui

Labai svarbu yra suprasti kaip vėjas pučia kranto atžvilgiu. Tikrinant vėjo prognozę, tam tikroje kaitavimo vietoje, reikia nepamiršti, kad svarbus yra ne tik stiprumas, bet ir kryptis. Vienoje kaitavimo vietoje vakarų vėjo kryptis gali būti ideali, o kitoje kaitavimas prie tokios krypties tiesiog neįmanomas.

Vėjo kryptis kranto atžvilgiu
Vėjo kryptis kranto atžvilgiu

Kaitavimui tinka visos vėjo kryptys, kurios yra į krantą arba šonu krantui. Pradedančiajam kaituotojui ne tokia patogi kryptis, kai vėjas pučia tiesiai į krantą (ypač jei gretai gilėja). Jei toli nuo kranto yra negilu, tuomet puikiai tinka ir ši kryptis, nes prieš pradedant plaukti galima nueiti toli nuo kranto.

Kaitavimui netinkamos kryptys, kai vėjas pučia nuo kranto. Kaitavimas prie tokios krypties vėjo galimas tik jei kaitavimo vietą prižiūri gelbėtojai.

Kaitavimas kai vėjas pučia nuo kranto yra gan dažnai pasitaikantis užsienio kaitavimo vietose. Tačiau ten budi gelbėtojai, kurie reikalui esant atskuba į pagalbą. Ši paslauga dažniausiai yra mokama. Kaituojant tokioje vietoje, verta pasidomėti kokios yra gelbėjimo sąlygos, reikia įsigyti abonementą, ar mokama yra tik išgelbėjimo atveju.

Vėjo langas

Vėjo langas, jėgos aitvarų sporte, tai erdvė pavėjui, kaituotojo atžvilgiu, kurioje pilotuojamas jėgos aitvaras. Vėjo lango spindulys priklauso nuo kaito stropų ilgio, kuo ilgesnės stropos, tuo didesnis vėjo lango spindulys.

Vėjo langas
Vėjo langas

Yra trys pagrindinės vėjo lango zonos: vėjo lango kraštas, vidutinės jėgos zonas ir jėgos zona.

Vėjo lango krašte kaitas generuoja labai mažai galios. Vėjo lango krašte jėgos aitvaras yra pakeliamas ir nuleidžiamas. Einant į vandenį ar grįžtant į krantą kaitas taip pat laikomas vėjo lango krašte. Prieš pradedant plaukti, kol užsidedame lentą, kaitas taip pat laikomas vėjo lango krašte. Norint nurodyti kurioje vietoje, vėjo lango krašte, aitvaras turi būti yra naudojamos valandos: 9 val. – apačioje kairėje pusėje, 12 val. – virš galvos, 3 val. – apačioje dešinėje pusėje ir t.t.

Vidutinės jėgos zona yra pavėjui nuo vėjo lango krašto. Šioje zonoje jėgos aitvaras skrenda greičiau nei vėjo lango krašte ir generuoja daugiau jėgos. Generuojama jėga didėja artėjant link pagrindinės jėgos zonos. Plaukiant kaitas dažniausiai laikomas vidutinės jėgos zonoje.

Jėgos zonoje kaitas skrenda greičiausiai ir generuoja daugiausiai jėgos. Jei vėjo stiprumas yra pakankamas į jėgos zoną kaitas nukreipiamas tik pradedant plaukti arba atliekant sudėtingus triukus.

Vietos jėgos aitvaro paruošimui pasirinkimas

Kiekvienoje kaitavimo vietoje svarbu įvertinti ne tik vėjo stiprumą ir kryptį, bet ir vietovės reljefą bei galimus pavojus keliant jėgos aitvarą. Pradedančiajam kaituotojui nerekomenduojama rinktis kaitavimo vietų, kur aitvaro pakėlimui yra mažai erdvės, pakrantėje auga medžiai ar yra kitokių kliūčių.

Jei vandens pusėje ant kranto ar vandenyje nėra kliūčių (medžiai, pavėsinės, laivai ir t.t.), kaitą saugiausia yra paruošti taip, kad keliant jis būtų vandens pusėje. Taip paruošus kaitą, net ir nesuvaldžius jo, kaituotojas būtų tempiamas į vandenį, kur turėtų laiko sureaguoti ir panaudoti kaito saugumo sistemą („atsišauti“).

Taip pat reiktų žinoti ir įvertinti, kad įvairios kliūtys vėjo kelyje sukuria užuovėją. Užuovėjos zonoje vėjas yra turbulentinis, dėl to aitvarą gali numesti ant žemės arba staigiai kelti į viršų. Kaip taisyklė yra priimta, kad užuovėja yra 3 x kliūties aukštis prieš vėją ir 7 x kliūties aukštis pavėjui, šis atstumas gali būti didesnis arba mažesnis priklausomai nuo vėjo greičio. Todėl reiktų vengti aukštų kliūčių kaito pakėlimo zonoje, tiek pavėjui, tiek ir prieš vėją.

Pirmumo ir saugumo taisyklės

Kaitavime galioja tam tikros taisyklės, kurias turėtų žinoti ir jomis vadovautis kiekvienas kaituotojas.

  • Kaituotojas, su pakeltu jėgos aitvaru, einantis į vandenį turi pirmenybę prieš grįžtantį į krantą kaituotoją.
  • Prasilenkiant dviem kaituotojams, pavėjui esantis jėgos aitvarą nuleidžia kuo žemiau, o prieš vėją esantis kaituotojas jėgos aitvarą pakelia į viršų.
  • Kai susikerta kaituotojų, plaukiančių vienas prieš kitą, trajektorija, pirmumo teisę turi plaukiantis į dešinę pusę (stovėsena priekiu į kaitą), kaituotojas plaukiantis į kairę pusę turėtų duoti kelią.
  • Kaituotojas lenkdamas kitą kaituotoją, plaukiantį ta pačia kryptimi, turi laikytis saugaus atstumo (pavėjui arba prieš vėją), kad nesukliudytų lenkiamam kaituotojui.
  • Prieš apsisukdamas kaituotojas turi įsitikinti, kad yra pakankamai erdvės saugiai prasilenki su paskui jį plaukiančiais kaituotojais.
  • Prieš pašokdamas kaituotojas turi įsitikinti, kad yra pakankamai vietos pavėjui (bent 50 m) ir kad nekliudys kitiems kaituotojams plaukiantiems ta pačia arba priešinga kryptimi.
  • Kaituotojas turi duoti kelią ir netrukdyti kitiems paplūdimio naudotojams (besimaudantys žmonės, žmonės su irklentėmis, valtys ir t.t.).

Kaitavimo įranga

Kaitai (jėgos aitvarai)

Yra dvi jėgos aitvarų rūšys:

  1. pripučiami jėgos aitvarai:
  • keturių arba penkių stropų;
  • C formos kaitai be bridl'ų ir SLE kaitai: įvairių formų kaitai su bridl'ais (delta, bow, sigma, hibridiniai, C);
  1. foil'ai:
  • foil'ai su vožtuvais arba su atviromis celėmis;
  • vieno arba dviejų sluoksnių foil tipo jėgos aitvarai.

Pripučiami jėgos aitvarai:

Pripučiamas SLE kaitas
SLE jėgos aitvaras su bridl’ais (4-ių stropų)
  1. Priekinė briauna (leading edge)
  2. Galinė briauna (trailing edge)
  3. Bridl'ai
  4. Valdymo stropų prijungimo mazgai
  5. Centrinių stropų prijungimo mazgai
Pripučiamas C formos kaitas
C formos jėgos aitvaras be bridl’ų (4-ių stropų)
  1. Priekinė briauna (leading edge)
  2. Galinė briauna (trailing edge)
  3. Centrinės stropos
  4. Valdymo stropos

Kaitas pradedančiajam

Daug nesiplečiant į skirtingų formų ar tipų jėgos aitvarų privalumus ar trūkumus reiktų paminėti, kad beveik visos kaitavimo mokyklos mokymui naudoja pripučiamus SLE tipo jėgos aitvarus. Šiuos kaitus yra paprasta pakelti iš vandens, jie turi platų vėjo diapazoną ir paleidus barą netenka beveik visos generuojamos galios. Todėl būtent tokio tipo jėgos aitvarą rekomenduočiau pradedančiajam kaituotojui.

Nerekomenduočiau rinktis C formos kaito be bridl'ų, numetus į vandenį jį yra sunkiau pakelti bei reikia daugiau įgūdžių šio kaito valdymui. C formos kaitai turi mažesnį vėjo diapazoną.

Nusprendus įsigyti naudotą kaitavimo įrangą reiktų žinoti, kad visi esminiai jėgos aitvarų saugumo patobulinimai buvo padaryti iki 2006 metų, todėl nerekomenduočiau pirkti jėgos aitvaro senesnio nei 2007 m. Taip pat nerekomenduoju pirkti naudoto jėgos aitvaro nebaigus kaitavimo mokymų. Po mokymų turėsite didesnį supratimą apie kaitavimo inventorių. Jei kursų metų užsiminsite instruktoriui, kad norite įsigyti naudotą kaitavimo įrangą, paaiškins į ką reikia atkreipti dėmesį.

Bar'ai (kaitų valdymo sistemos)

Kaito valdymui naudojamas bar'as su stropomis, naudojami keturių stropų (populiariausi) ir penkių stropų bar'ai.

Teoriškai bet kurį keturių stropų kaitą galima valdyti su bet kokiu keturių stropų bar'u, kur visos keturios stropos yra vienodo ilgio. Tačiau yra bar'ų kur saugumo sistemoje naudojamos dvi arba viena stropa, taip pat skirtingų gamintojų bar'uose centrinės stropos išsišakoja skirtingame aukštyje, kas gali turėti įtakos kaito skridimo charakteristikoms. Todėl prieš naudojant bar'ą kuris nėra skirtas konkrečiai tam jėgos aitvarui, reiktų įsitikinti, kad jie yra suderinami.

Kaito valdymo bar'as
Kaito valdymo baras
  1. Valdymo stropos
  2. Centrinės stropos
  3. Centrinių stropų išsišakojimo vieta
  4. Centrinių stropų sutrumpinimo mechanizmas (trimmer'is, kaituotojų dažnai vadinamas depower'iu). Šio mechanizmo pagalba susireguliuojame, kad plaukiant bar'as būtų patogiu atstumu nuo mūsų, tai priklauso nuo vėjo stiprumo
  5. Depower'io virvė
  6. Saugumo stropa, ant kurios plevėsuoja kaitas, jį atkabinus su saugumo sistema (8)
  7. Bar'as, naudojamas jėgos aitvaro valdymui
  8. Saugumo sistema, ją aktyvavus (kaituotojų sakoma „atsišovus“), įsitempusi lieka tik viena saugumo stropa (kaitas plevėsuoja), aitvaras netenka galios
  9. Žiedas prie kurio kabinamas leash'as, jis užtikrina, kad kaitas plevėsuotų ir nenuskristų jį atkabinus su saugumo sistema
  10. Chicken-loop'as kabinamas ant trapecijos kablio, jo dėka kaito generuojama galia perduodama kaituotojui
  11. Chicken finger (chicken stick) naudojamas chicken-loop'o užfiksavimui trapecijos kablyje

Kaitavimo lentos

Kaitavimui naudojamos labai įvairios kaitavimo lentos: dvikryptės (Twin Tip), bangų (surf) lentos, hidrofoilai ir bet kokios kitos lentos ant kurių galima plaukti atsistojus vandenyje. Lentos pasirinkimas priklauso, nuo kur yra plaukiojama (ežeras, marios, jūra), koks plaukimo stilius labiau prie širdies, prie kokio stiprumo vėjo lenta yra naudojama (silpnam vėjui reikia didesnės lentos).

Twintipn kaitavimo lenta
Dvikryptė lenta
Surf kaitavimo lenta
Bangų lenta
Kaitavimo hidrofoilas
Hidrofoilas

Kaitavimo mokymui naudojamos dvikryptės kaitavimo lentos. Jos yra parenkamos didelių matmenų, tada nereikia tiek daug jėgos, kad galėtum pradėti plaukti, galima plaukti mažesniu greičiu ir mokymosi procesas tampa greitesnis, saugesnis ir įdomesnis.

Kaip išsirinkti dvikryptę (twintip) kaitavimo lentą pradedančiajam

Pradedančiajam kaituotoji nusprendusiam įsigyti savo lentą, nerekomenduočiau rinktis iš pačių mažiausių lentų. Progresavimas bus greitesnis pasirinkus didesnę kaitavimo lentą.

Renkantis lentos dydį reiktų atkreipti dėmesį ir į savo svorį, kuo didesnis svoris, tuo didesnė lenta. Pvz. pradedančiajam kaituotojui, kurio svori 85 kg, rekomenduočiau lentą apie 138×41 cm arba didesnę.

Jei pirmą savo kaitavimo lentą įsigysite labai didelę (145×45 cm ir didesnės), vėliau tokią lentą galima naudoti kaip „lengvo vėjo“ lentą.

Kaitavimo trapecijos

Jėgos aitvaro generuojama galia kaituotojui perduodama per trapeciją, todėl labai svarbu, kad ji būtų patogi.

Yra du tipai trapecijų: sėdimos ir juosmens trapecijos.

Sėdima kaitavimo trapecija
Sėdima kaitavimo trapecija
Kaitavimo juosmens trapecija
Juosmens kaitavimo trapecija

Juosmens trapecijos mažiau varžo judesius ir tarp kaituotojų yra gerokai populiaresnės už sėdimas trapecijas. Tačiau kol kaitavimo įgūdžiai yra silpni, stovėsena ant lentos yra neteisinga, o kaitas dažnai laikomas arti 12 val. (virš galvos) juosmens trapecija kyla į viršų ir spaudžia šonkaulius. Dėl to būna nepatogu, kartais net sunku kvėpuoti. Vėliau, kai išlavinami kaitavimo įgūdžiai šios problemos dažniausiai nelieka.

Sėdima trapecija turi dirželius, kurie sustabdo jos kilimą į viršų ant krūtinės. Sėdima trapecija dažniausiai yra geresnis pasirinkimas turintiems nugaros problemų. Tačiau sėdima trapecija šiek tiek labiau varžo judesius.

Renkantis trapeciją nereikėtų vaikytis madų ir pasirinkti tą variantą, kuris Jums yra patogesnis.

Pasiruošęs ar pasiruošusi išmokti kaituoti? Kaitavimo kursai


Gali būti, jog po metų tu norėsi, kad būtum pradėjęs šiandien. – Karen Lamb